Rubriky
Nezařazené

Jan Hřebejk

Jan Hřebejk (narozen 1967) vystudoval společně se svým filmovým souputníkem, scenáristou Petrem Jarchovským, Akademické gymnázium ve Štěpánské ulici v Praze a v letech 1987-1991 katedru scenáristiky a dramaturgie na pražské FAMU.

Během studia Jan Hřebejk režíroval a ve své vlastní produkci natočil dva krátkometrážní filmy – CO VÅ ECHNO CHCETE VĚDĚT O SEXU A BOJÍTE SE TO PROŽÍT (1988) a L.P. 1948 (1989) podle scénářů svého spolužáka Petra Zelenky. Profesionálním režijním debutem byl krátkometrážní hraný film pro Českou televizi NEDĚLEJTE NIC, POKUD K TOMU NEMÃ?TE VÃ?ŽNÝ DÅ®VOD (1991). Filmy si získaly pozornost diváků a kritiky i četná ocenění na studentských filmových festivalech.
Spolu s Petrem Jarchovským napsal jeÅ¡tě během studií na FAMU scénář ke generační filmové komedii z prostředí letního pionýrského tábora PĚJME PÍSEŇ DOHOLA. Podle tohoto scénáře natočili v roce 1990 celovečerní film debutující režisér (a nynější producent) Ondřej Trojan a rovněž debutující kameraman Asen Å opov. Ve filmu se v dětské roli poprvé objevila dneÅ¡ní hvězda českého filmu AÅ?a Geislerová a také Jan Semotán (KÅ¡anda z Å akalích let).

V roce 1992 natočil Jan Hřebejk podle vlastní diplomové adaptace románu Egona Hostovského televizní inscenaci pro Českou televizi DOBROČINNÝ VEČÍREK s Jiřím Kodetem, Ivanou Chýlkovou a Bohumilem Kleplem v hlavních rolích.

Autorský filmový muzikál Å AKALÍ LÉTA, retrokomedie z konce padesátých let o nástupu rock´n´rollové vlny v Čechách, měl premiéru v roce 1993. Podle povídek spisovatele Petra Å abacha napsal scénář Petr Jarchovský, původní hudbu a texty skladatel a zpěvák Ivan Hlas, film režíroval jako svůj celovečerní debut Jan Hřebejk a za kamerou stál renomovaný kameraman Jan Malíř. Film měl velmi dobrou návÅ¡těvnost a získal mnohá prestižní ocenění – mezi jinými i Českého lva za nejlepší film roku 1993, nejlepší režii, nejlepší mužský herecký výkon pro Josefa Abrháma a za nejlepší původní filmovou hudbu pro Ivana Hlase.

Spolu s Janem Malířem Jan Hřebejk v roce 1996 realizoval televizní seriál pro děti KDE PADAJÍ HVĚZDY, který se prodal do mnoha zemí Evropy.
Dalším úspěchem autorské dvojice Jarchovský – Hřebejk byla netradičně pojatá trojice autorských povídek pro televizní cyklus BAKALÃ?Å?I, která získala prestižní ocenění Filmového a televizního svazu a Literárního fondu za přínos televizní hrané tvorbě za rok 1997.

Autorský tandem Hřebejk-Jarchovský spojil koncem devadesátých let svůj tvůrčí potenciál s filmovou společností Total HelpArt T.H.A. producenta a režiséra Ondřeje Trojana. Pod tímto produkčně-investorským zázemím následně realizoval Jan Hřebejk podle scénářů Petra Jarchovského svoje dosud nejúspěšnější celovečerní filmy.

V roce 1999 domácí divácký megahit PELÍŠKY a následně o rok později film MUSÍME SI POMÃ?HAT, jehož mimořádné kvality dotvrzuje i nominace na Oscara za nejlepší cizojazyčný film, pět Českých lvů, řada ocenění na mezinárodních filmových festivalech a uvedení v kinech prakticky po celém světě. V roce 2003 měl premiéru další divácky mimořádně úspěšný titul PUPENDO. Stejně tak o rok mladší tragikomedie HOREM PÃ?DEM patřila k nejúspěšnějším filmům: získala čtyři České lvy, včetně toho nejprestižnějšího za nejlepší film a za režii, scénář a ženský herecký výkon v hlavní roli (Emília Vášáryová).
Snímek KRÃ?SKA V NESNÃ?ZÍCH vzbuzuje už před premiérou v září tohoto roku velká očekávání nejen díky zajímavému hereckému obsazení. Dá se tedy tuÅ¡it, že i tento film sklidí velký úspěch.

V období mezi natáčením celovečerních filmů Jan Hřebejk režíruje množství drobnějších prací v oblasti hudebních klipů, reklam či dokumentárních filmů (např. portréty Dominika Haška či Vladimíra Mišíka pro společnost Febio).
V roce 1997 debutoval Jan Hřebejk jako divadelní režisér NEBEZPEČNÝMI VZTAHY Christophera Hamptona s Vilmou Cibulkovou, Alešem Procházkou a Zitou Kabátovou v hlavních rolích v pražském divadle Pod Palmovkou.

V březnu 2000 se v témže divadle uskutečnila další premiéra hry pod jeho režijním vedením – divadelní zpracování známého filmu Woodyho Allena VÝSTÅ?ELY NA BROADWAYI. V roce 2002, opět v divadle Pod Palmovkou, režíroval Jan Hřebejk AMADEA v hlavní roli s Jiřím BartoÅ¡kou. S Jaroslavem DuÅ¡kem a NataÅ¡ou Burger, kteří hráli v Horem Pádem, se Hřebejk seÅ¡el i při realizaci komorního dramatu pro dva herce MANŽELSKÉ VRAŽDĚNÍ, které podle předlohy francouzského dramatika Eric-Emmanuela Schmidta zinscenoval pro Divadlo Na Jezerce.